Tuesday, June 7, 2016

Kisah 17 : Rakan Sekerja Berhijab

BismillahirRahmaanirRahim.

08.06.2016 - Rabu

Hari ini, hari ke-3 Ramadhan.

Saya cuti bekerja pada hari pertama dan kedua Ramadhan, sambut puasa di rumah mertua.

Paginya, jam 7.35 saya sudah tiba di pejabat. 

Ada rakan yang mengucapkan selamat menyambut ramadhan dan ada juga yang mengucapkan selamat dan tahniah kerana bakal dapat adik ipar (adik saya bertunang pada sabtu, 4 Jun 2016).

Dalam sibuk membelek diari Boss dan menyemak email-email yang masuk, ada suara yang menegur dari luar pintu kamar pejabat saya.

"Beb." 

Sapa rakan sekerja dengan berdiri tegak di luar pintu kamar bilik saya.

Dengan sedikit menoleh, sambil lalu saya menjawab, "Ye yang."

 Tolehan pertama menampakkan sesuatu yang bukan kebiasaan, lalu saya menoleh kali kedua.
.
Allahu Rabbi, Ya Karim. 
Beliau berwajah baru. Berpenampilan baru.

Subhanallah. MasyaAllah. Tabarakallah. 
.
Beliau kini sudah berhijab.
.
Kisahnya, antara saya dengan beliau, tidaklah begitu rapat dan akrab.
Tetapi, dalam Organisasi kecil ini, kami bagaikan sebuah keluarga kerana hanya 20 orang sahaja di dalam syarikat ini.

Beliau memegang jawatan sebagai penolong pengurus bahagian korporat.
Beliau bertanggungjawab menguruskan hal-ehwal latihan para pengarah dan segala yang berkaitan dengan bahagian korporat syarikat.
.
Pernah satu ketika dahulu, lama dahulu, ketika saya membantu bahagian korporat menyelia persiapan latihan para pengarah, saya berdialog dengan beliau, tentang hijab.

Ya. Saya akui, beliau sama seperti saya dan gadis-gadis, wanita-wanita di luar sana, yang agak kekok mahu terus mengenakan tudung 'tanpa sebab' yang hati bersedia melakukannya.

Saya tahu rasa dan perasaan itu, kerana saya juga sebegitu.

Bezanya saya dengan dia, hanyalah MASA.
Saya sedikit awal menyedari keperluan berhijab, manakala beliau sedikit lambat menyedarinya dan mahu melakukannya.

Ketika itu, saya bertanya satu soalan yang saya ambil jalan mudah dan pantas, "Husband ko tak bising suruh pakai tudung?" 

Saya bertanyakan soalan itu kerana pada saya, beliau di bawah tanggungjawab suami beliau untuk mendidik dan membimbing beliau, maka, itulah persoalan pertama saya kepadanya.

Kedua, saya bertanya, "Kau sayang laki ko tak? Kesian dia tanggung dosa ko tak bertudung."

Itu yang sempat saya nyatakan.

Dan, seperti biasa, jawapan 'klise' orang yang tidak bertudung adalah, "Nanti dah sampai masanya, aku akan bertudung juga." (Ya, saya tahu jawapan itu, kerana itu juga jawapan saya dahulu. Hihihi).
.

Apabila hari ini, pagi ini, beliau datang dengan penampilan baru, saya teruja dan menjerit kecil.

Saya panggil beliau masuk ke bilik dan saya peluk beliau erat-erat.

Saya cium pipi kiri kanan beliau bertalu-talu.

Saya ucapkan kata-kata doa (pada ramadhan ketiga ini), dan mohon Allah Ya Samad terima doa ini.

"Babe. Tahniah. Alhamdulillah. Syukur. Aku doakan Allah Ya Barri permudahkan dan beri kebaikan yang lebih banyak kepada kau selepas ini. Aku doakan juga Allah Ya Ghaffar Ya Ghaffur Ya Affuw ampunkan dosa-dosa kau yang dahulu, kini dan akan datang. Aku doakan juga Allah Ya Ghoniy Ya Mughni limpahkan kekayaan yang banyak kat ko. Ketenangan jiwa, kaya harta benda, dan kaya ilmu yang bermanfaat. Tahniah tau. Sayang ko."
.

Ya. Ia adalah satu perasaan yang indah dan bahagia.
Kenapa saya begitu gembira?
Apa manfaat dan faedah untuk saya hingga saya gembira seumpama mendapat sebiji permata berharga?

Manakan saya tidak gembira.
Ya, saya tidak dapat berlian permata, tetapi saya mendapat kelapangan jiwa.

Setidak-tidaknya kami yang melihat dan berada dalam Organisasi yang sama, terlepas daripada dosa 'bersekongkol' dengan maksiat aurat apabila beliau tidak berhijab kerana kami membiarkan beliau berleluasa tidak menutup aurat.

Saya bimbang, di akhirat kelak, beliau akan soal semula kepada kami  yang sekadar memandang, membisu malah lebih buruk perangai, mengata belakang tanpa mahu menasihati beliau dengan sabar dan dengan kebenaran.
.
Maka itu, pastinyalah saya terlebih gembira, kerana tiada lagi dakwa-dakwi di akhirat kelak tentang isu aurat beliau yang saya akan ditanya Allah nanti. 

Dan setidak-tidaknya, mungkin, ada sedikit keinginan untuk saya mohon sedikit perkongsian syafaat dengan beliau sekiranya ada kata-kata baik saya yang mendorong beliau berubah dan memakai hijab (nak jugak tu pahala free... hihihi).
.
Menulis inipun, saya masih tersenyum gembira.
.
.
Haza tafadhol ArRabbi Rahiim.
(Nikmat ini adalah ehsan Tuhanku) 

Salam takzim.
-KakTiny-

No comments:

Post a Comment