Wednesday, January 14, 2015

Kisah 001: 2014-12-04 - Kek yang tiada menjadi 3

Bismillah.

‪#‎KisahSuksesBAD‬ - 04.12.2014 - Sepatutnya tiada - menjadi 3!

‪#‎AplikasiTeknikNabi‬
‪#‎AplikasiReda‬

Subhanallah.
Alhamdulillah.
Allahu Akhbar Kabira.

Sungguh.
+ Bersama jemaah sahabat wangi, harumnya terpalit juga.
+ Banyak berguru tidak pernah merugikan.

Gabungan Teknik BAD, Teknik Mendoakan Kebaikan (Teknik Nabi), dan Reda ternyata amat membahagiakan.

(Nota: Teknik Mendorong Cara Nabi saya mula praktikkan sejak mengikuti Bengkel yang dikelolakan oleh Ustazah Siti Khadijah yang bijaksana - maklumat lanjut boleh berhubung dengan Ustaz Tuan Asyraff Hafdzan Abdullah yang budiman). 

*******************

Suka saya menceritakan perihal yang berlaku kelmarin.

Kelmarin adalah Ulangtahun Anakanda saya yang ke-2.
Saya sudah menempah kek untuknya.

Sepatutnya kami perlu ambil kek pada jam 6.30 petang (saya juga tidak perasan kedai kek itu tutupnya jam 7.00malam).

Dijadikan cerita, kelmarin suami saya ada latihan dan agak lewat menjemput saya. Kami tiba di kedai kek tersebut pada jam 7.00 tepat.

Terkejut bukan kepalang apabila kami dapati kedai kek sudah tutup!

Segera saya menelefon pengurus kedai, tetapi talian tidak berjawab.

* Pada ketika ini saya mula aplikasikan B.A.D - saya mohon dalam hati:
"Ya Allah. Jarang sekali aku tempah kek untuk Zaqwan. Kali ini aku teringin menunaikan permintaannya supaya dapat potong kek ulangtahun. Bukakanlah jalan untuk aku dapatkan kek yang ditempah ini, Wahai Allah yang baik. Permudahkanlah. Ameen."

Dan, saya menghantar sms ke nombor pengurus kedai.

Sejurus selepas itu, saya mendapat balasan SMS daripada pengurus kedai. Diberi nombor pekerjanya.
Suami saya telefon nombor yang diberi, seorang lelaki menjawab. Katanya semua pekerja sudah pulang. Suami meminta ehsan dan bantuan untuk menbantu kami dapatkan kek tersebut. Katanya, dia akan 'cuba cari jalan'.

** Ketika ini pula, saya ingat akan ceramah Ustaz Badlishah yang sentiasa menjadi pegangan saya dan suami dalam memahami erti 'reda'.

"Yang baik tidak semestinya baik. Yang buruk tidak semestinya buruk."

Memandangkan waktu maghrib juga sedang beransur, bimbang lewat menunaikan solat semata-mata kerana urusan duniawi yang tidak penting, kami terus sahaja pulang ke rumah.

Saya sudah tidak kisahkan sangat perihal kek itu.

Bagi saya, apa juga ketentuan yang Allah takdirkan, pasti ada hikmah dan manfaat. Saya reda.
Sebaik pulang, usai solat maghrib, anak saudara saya, Fatin, (13 tahun. Kakak saya tinggal berhampiran) datang ke rumah membawa sebiji kek. Katanya, "Mak Ngah. Kakak buat kek untuk birthday Zaqwan. Kek butter." 

(Memandangkan cuti sekolah, ada sahaja aktiviti 'masak-masak' yang budak-budak ini lakukan - sungguh saya tidak sangka semalam mereka berpakat mahu masak kek!)

Allahu Allah!

Maka nikmat Tuhan yang manakah yang mahu saya dustakan? Sekurang-kurangnya ada juga 'kek' untuk dipotong zaqwan.

Sejurus selepas itu, masuk pula satu sms. Saya buka dan baca.

Terkejut bukan kepalang kerana salah seorang pekerja kedai kek memberikan mesej kepada saya (seperti 'caption' yang tertera).

*** Di sini, saya aplikasikan Teknik Mendoakan Kebaikan Cara Nabi (Bengkel Mendorong Menggunakan Teknik Nabi).

Oleh kerana saya tidak tahu sama ada beliau lelaki atau perempuan, saya gunakan gantinama 'anda' - lebih selamat.

Saya minta suami saya pergi ke kedai (memandangkan banyak urusan makan minum yang perlu saya uruskan di rumah). Zaqwan ikut sama untuk mengambil keknya.

Sebaik pulang, sekali lagi saya terkejut dengan pemberian dan ehsan Tuhan.

Anakanda Zaqwan masuk ke rumah dengan jeritan kesukaan. Katanya "Ibu. Abang dapat 2 kek! Orang kedai tu bagi!"

Suami menambah, "Budak kedai tu kata, mereka minta maaf sebab tak call kita untuk beritahu kedai tutup awal hari ni. Jadinya dia bagi satu kek lagi, hadiah dan tanda minta maaf."

Allahu Allah!

Sepatutnya saya yang minta maaf sebab menyusahkan mereka perlu datang semula ke kedai semata-mata untuk berikan kek tersebut. Sebaliknya kami pula yang mendapat imbuhannya.

Saya doakan kedai kek tersebut akan berkembang maju dan sentiasa dalam rahmat dan reda Allah. Ameen.

************************

Makanya, kek yang sepatutnya TIADA pada hari kelmarin, bertukar menjadi 3 yang dihidang di atas meja!
Melihatkan keajaiban dan anugerah yang Allah berikan, maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan? (Sungguh! Saya tidak dapat menahan sebak memikirkan kebaikan Allah!)

Sungguh benarlah!

Usaha pertama ~ BERTANYA ALLAH DAHULU!

Baru teruskan dengan usaha lainnya.

ALHAMDULILLAH.

Jazakillahu khairan khathira Cikpuan Insyirah Azhar yang bijaksana atas usaha menyebar-luaskan teori yang sangat baik untuk dipraktikkan ini. Keberkesannnya jelas nyata. Syurga firdaus didoakan untuk cikpuan. Ameen.

Allah rahmati cikpuan serta semua warga ‪#‎WRTClan‬ dengan diberikan ganjaran kebaikan yang banyak-sebanyaknya kepada semua, dunia dan akhirat, sampai syurga. Ameen.

Saya doakan kita dapat berkongsi manfaat dan berbahagi syafaat atas asbab ilmu yang diilhamkan Allah ini. Allahumma Amin.

.
.
Nota gambar:

Gambar 1- Dialog bersama Pengurus Kedai.

Gambar 2- Mesej daripada pekerja kedai.

Gambar 3- Dialog sambungan dengan pekerja kedai.

Gambar 4- Wajah ceria anakanda Zaqwan yang mendapat 3 KEK Ulangtahun.

Gambar 5- Birthday Boy dikelilingi oleh sanak saudara yang datang memeriahkan 'majlis' kecilnya itu.


Subhanallah.

...........


.
Haza tafadhol ArRabbi Rahiim.
(Nikmat ini adalah ehsan Tuhanku) 

Salam takzim.
-KakTiny-

No comments:

Post a Comment