Wednesday, January 14, 2015

Kisah 006: 2015-01-14 - Handphone hilang dan mahu beli baru.

Bismillah.

#KisahSuksesBAD – 14.01.2015 – BAD ketika hilang handphone dan mahu beli handphone baru.

Sehari sebelum hari kelahiran saya iaitu pada 30.12.2014, ditakdirkan saya mengalami cirit-birit dan kekejangan otot (sering berlaku kepada saya pada bulan-bulan terakhir menanti waktu bersalin). Sewaktu bersiap mahu ke klinik, saya dapati handphone saya tidak ada pada tempat yang biasa saya letak.

Tidak mengapa. Saya fikir mungkin salah letak. Pada masa yang sama saya terus BAD.

”Ya Allah. Jika aku salah letak, mohon ingatkan aku di mana aku letaknya. Mohon temukan aku semula dengan handphone itu.”

Usai BAD, saya sudah tidak ambil pusing di mana saya letak hp saya. Saya meletak sepenuh kepercayaan sekiranya ia memang hak saya, ia akan kembali kepada saya. Jika sudah sampai masa hak itu Allah ambil dari saya, saya reda.

Saya dapat MC (cuti sakit) selama 2 hari. Rehat di rumah tanpa memikirkan hp yang hilang.

Pada esoknya, hari ulangtahun kelahiran saya (31.12.2014), saya mencari semula HP (bimbang juga sekiranya ada apa-apa mesej daripada Ketua / pejabat tentang urusan / perihal tugasan pejabat), malangnya memang tidak jumpa langsung. Puas diselongkar semua tempat yang berkemungkinan ada. Tetapi, tetap tidak jumpa.

Saya terusan BAD. Mohon Allah ilhamkan apa yang terbaik untuk saya lakukan.

Pilihan ketika itu, ada 2 aktiviti yang perlu saya lakukan:
1- Ke pejabat teleco, mohon sim kad baru;
2- Beli handphone baru.

Saya BAD sebelum melakukan dua aktiviti tersebut.
”Ya Allah. Jika benar sudah hilang, maka mudahkan aku beli hp baru dan tukar sim kad. Tapi, untuk beli hp baru, memang memerlukan kos dan sekarang peruntukan belanja keutamaan adalah untuk persekolahan anak-anak yang akan buka tidak berapa hari lagi. Juga untuk bersalin nanti. Bantu aku Ya Rabb. Dorongkan pilihan terbaik untukku. Bantu aku dalam ehsan dan rahmat-Mu.”

Ternyata, Allah tidak gerakkan / mudahkan perjalanan aktiviti saya untuk tukar sim kad dan beli handphone baru.

Allah tangguhkan niat saya untuk kedua-dua perkara tersebut.

Sehari ke sehari Tuan Suami mengajak saya untuk cari hp dan tukar sim kad tetapi hati saya menangguhkannya. Ada sahaja dalih saya apabila Tuan Suami mengajak. Sudahnya, saya leka dengan tidak mempunyai hp (serta tidak dapat dihubungi untuk satu tempoh jangka yang lama!)

Bonda menyuarakan pandangan bahawa ada kemungkinan handphone saya telah ’dibuang’ oleh anak bongsu saya yang berusia 1 tahun ke dalam tong sampah (berdasarkan kepada bukti terbaru, kaca mata bonda saya dibuangnya ke dalam tong sampah).

Namun, jauh di sudut hati, Allah seperti gerakkan keyakinan bahawa handphone masih ada di dalam rumah.

Hari berlalu. 3 minggu saya ’berkelana’ tanpa handphone bimbit (Oh, terasa amannya dunia... hahahaha).

Hujung minggu lalu, saya BAD.
”Ya Allah. Jika hp masih ada dalam rumah. Temukanlah. Jika tidak, maka hujung bulan ini, murahkan rezeki saya dan mudahkan saya beli hp baru.”

Bonda saya bertanya bila mahu beli handphone baru, saya katakan bahawa saya ada kekuatan rasa yang handphone masih di dalam rumah.

Dengan izin Allah yang Maha Kaya, Bonda digerakkan hati untuk mengalih perabot TV ke kedudukan baru. Subhanallah. Bonda temui handphone saya dalam ’lingkaran’ wayar astro (yang bergulung-gulung warna putih itu). Patutlah saya jenguk ke belakang TV tapi tidak nampak, rupanya diapit dalam gulungan wayar putih juga (hp saya berwarna putih, tanpa casing).

Allah. Allah. Allah. 
'Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kau dustakan?'

Benarkan?
Apabila kita Bertanya Allah Dahulu, DIA akan hadirkan dorongan dengan pelbagai jalan dan cara.

Panjang lagi rupanya jodoh saya dengan HP ini.
Allah berikan ehsannya supaya saya tidak perlu guna ’bajet’ bersalin untuk handphone. 



Screen saver berlatarbelakangkan gambar Bonda dan Ayahanda tercinta.
"Masih berjodoh kita, ye handphoneku." hihihi.

(Mesej Whatsapp sampai 1642, mak aiiii! Aduhai! Aduhai!)

Alhamdulillah. 

.
......... 



.
Haza tafadhol ArRabbi Rahiim.
(Nikmat ini adalah ehsan Tuhanku) 

Salam takzim.
-KakTiny-

No comments:

Post a Comment