Wednesday, January 14, 2015

Kisah 003: 2014-12-11~ Makan malam tersedia.




Bismillah.

#‎KisahSuksesBAD - 11.12.2014 - Makan malam tersedia. Tak payah masak!

Sejak berpindah ke Bangi (dekat dengan rumah kakak), bonda dan ayahanda setuju untuk tinggal bersama saya (selang seli di rumah kakak juga, yang jaraknya hanya selang 2 pagar. Ya, kami berjiran! hehehe).

Kelmarin, Bonda ikut Pak Chaq melawat Pak Long yang kurang sihat di Kuantan. Ayahanda tinggal di rumah saya (tidak mahu ikut kerana beliau juga kurang sihat). 

Petangnya, saya dapat mesej daripada Bonda. Menyatakan beliau tidak pulang ke rumah (sebaliknya akan tidur di rumah Pak Chaq).


Bonda meminta tengokkan ayahanda (makan minumnya). Saya iyakan sahaja. Konon bercadang mahu buat steambot (tapi pastilah kena keluar beli barang-barangnya!!!)



Lewat usia kandungan mencecah 7 bulan ini, saya memang agak 'malas' untuk masuk dapur. Sejurus dapat mesej Bonda, hati sudah terdetik, mahu bawa ayahanda makan di luar sahaja untuk makan malam nanti.
Tapi, untuk keluar selepas sampai rumah, pun saya 'M.A.L.A.S' (aduhai! kondisi mak buyung sekarang ini sangat kritikal malasnya! Allahu Allah!)

Dalam perjalanan pulang, saya BAD.

"Ya Allah. Mak tak balik malam ni. Nak kena masak, aku malas sangat Ya Allah (mengaku terus kepada Allah! huhuhu). Nak keluar pun, malasnya nak salin baju, nak bawak bebudak kecil tu semua makan kat luar (lagi, mengaku kelemahan diri! haish!).
Tapi, tak ada apa nak makan kat rumah tu. Kesian ayah! Mudahkan bagiku apa juga cara supaya aku tak payah keluar. Ya Allah. Aku minta maaf sebab malas sangat sekarang ni. Tapi, memang aku tak larat nak masak". 

Usai BAD, saya bertanya suami, makan malam nanti bagaimana memandangkan Bonda tidak pulang (biasanya Bonda yang menyediakan makan malam... hehehe).

Suami kata, beli bungkus sahaja.

Alhamdulillah.

Selesai. (Saya jangkakan, itu jawapan Allah kepada BAD).

************************************

Rupa-rupanya, BUKAN itu yang Allah mahu beri kepada saya. TIDAK!

Ia malah LEBIH daripada itu!


Sejurus kereta masuk ke pakir rumah, dapat mesej daripada kakak saya. 


Oleh kerana Selangor cuti (saya kerja di KL, kakak di Selangor), makanya beliau sudah siapkan makan malam.

N.A.S.I T.O.M.A.T.O! 


Fuyooooo. 

Memandangkan malam semalam ada perlawanan bola, kakak saya ajak semua berkumpul di rumahnya.
Selain daripada menikmati nasi tomato, ada juga tit-bits yang lain yang disediakan. Bestnya!

************************************

Subhanallah!
"Maka nikmat Tuhanku yang manakah yang aku dustakan?"


************************************

Bukan sahaja tak perlu masak,
+ tak perlu juga salin baju jalan (setakat sarungkan jubah sahaja! hihihi)
+ Tak perlu keluar ke pasaraya!
+ Tak perlu beli bungkus!
+ Tak perlu kemas meja makan!
+ Tak perlu keluar duit!
-- Bawa perut sahaja! hihihi

.
Alhamdulillah.
.
.
.........


.
Haza tafadhol ArRabbi Rahiim.
(Nikmat ini adalah ehsan Tuhanku) 

Salam takzim.
-KakTiny-

No comments:

Post a Comment