Wednesday, January 14, 2015

Kisah 005: 2014-12-13 ~ Masa untuk memberi.

Bismillah.


#‎TeknikBAD - Kisah 13.12.2014 - Diberi izin untuk memberi.

Selepas beberapa kali minta dan minta dan minta (terutamanya makan free), dan dizinkan Allah dapat dengan kadar segera, saya sangat berterima kasih kepada Allah. 

Malu pun ada juga. 

Asyik minta! minta! minta!

Justeru, kali ini, sebelum tidur, saya mohon pada Allah.

"Ya Allah. Kau terlalu baik. Banyak benar yang Kau beri pada aku. Banyak yang aku dapat dengan cepat. Terima kasih Ya Allah.
Tapi, kali ini, aku mohon, beri peluang untuk aku memberi pula kepada orang lain.


Tapi, aku tak tahu nak beri apa dan pada siapa. Aku tidak punya wang yang banyak untuk disedekahkan. Aku malas nak masak untuk bagi makan. Bantu aku, Ya Allah. Untuk beri apa yang Kau tahu ianya dalam kemampuanku. Datangkan seseorang yang boleh aku sedekahkan sesuatu itu. Tolong ye Allah yang baik."

Kemudian, saya tidur.

**********************************************

Hari ini (13.12.14), saya ke perpustakaan Universiti. Teman baik sefakulti saya juga turut bersama. 

Mahu cari jurnal/artikel bagi kajian PhD yang agak lama saya tinggalkan. 

Saya sudah ambil peperiksaan komprehensif dan sudah selesai mesyuarat jawatakuasa penyeliaan. 

Sahabat saya pula sedang bertungkus lumus untuk siapkan proposalnya. 

Semasa mencari bahan, tiba-tiba sahabat saya datang. Mohon bantuan saya untuk berikan kertas jawapan peperiksaan komprehensif dan slide proposal presentation mesyuarat jawatakuasa penyeliaan untuk ijadikan rujukan. Sudah buntu benar, katanya.

Alhamdulillah. Allah makbulkan lagi doa saya.

Terus saya copy dan paste semua file saya dalam thumb-drive dan beri kepada beliau. Lega hati apabila beliau dengan seronoknya menjadikan tugasan saya sebagai panduan.

Nah! Allah makbulkan lagi permohonan saya untuk memberi manfaat kepada orang lain. Bantuan yang dapat saya berikan kepada sahabat saya merupakan sedikit 'ilmu proposal PhD' yang Allah anugerahkan kepada saya. Itu adalah kemampuan saya pada ketika ini! 

Suka! 

Slide presentation saya - untuk rujukan beliau. 


Sahabat seperjuangan sedang meneliti slide presentation untuk proposalnya.

Alhamdulillah.


.
.........


.
Haza tafadhol ArRabbi Rahiim.
(Nikmat ini adalah ehsan Tuhanku) 

Salam takzim.
-KakTiny-

No comments:

Post a Comment