Wednesday, January 14, 2015

Kisah 002: 2014-12-08 ~ Pow duit dari Allah.

Bismillah.

#KisahSuksesBAD: 8-12-2014: Pow duit daripada Allah. 

Minta RM300,000.00 – belum dapat
Minta RM250.00, dapat RM300.00 – Alhamdulillah

1 – Minta RM300,000.00 – belum ditunaikan

Melihat penyata Bank Negara (hutang tertunggak!). Aduhai. Termasuk dengan baki hutang rumah dan hutang luar penyata, adalah kira-kira RM300,000-00 yang perlu dibayar.

Ya! Saya berazam untuk bebas hutang dan bebas kewangan sebelum usia 40 tahun (Allahu Allah! Sudah menginjak ke tua rupanya!). Dan bersemangat untuk mengejar kebebasan pahal, sebagai bekalan akhirat nanti (mohon Allah izinkan dan permudahkan. Aamiin).

Usai solat, saya BAD, minta pada Allah untuk diberikan cara dan rezeki yang halal lagi diredhai-Nya untuk saya langsaikan hutang-hutang tersebut.

Saya mahu ‘pow’ Allah sebanyak RM300,000-00 bagi tujuan ‘pemansuhan hutang piutang’ (yang ada antaranya berunsur riba’ – % interest melebihi hutang pokok! Bank!)

“Ya Allah. Aku mahu bayar hutang-piutang yang sedia ada ini. Aku mahu hidup dengan bebas hutang terutamanya yang melibatkan riba’ bank. Ya Allah. Permudahkan jalan dan berikan ilham kepadaku untuk melangsaikannya menurut jalan yang Kau redhai.”

Tetapi. Belum dapat jawapan lagi. Hihihi.

2 – Minta RM250.00 dapat RM300.00

Kelmarin, saya dapat notis sms minta bayaran ke atas satu perkara (maaf kerana saya mohon untuk tidak menyatakannya). Sebanyak RM107.00 perlu dilakukan sebelum 10.12.2014.

Kelmarin juga, pihak pejabat membuat pemberitahuan untuk mengadakan satu ‘majlis’ pada 11.12.2014, dan setiap pekerja perlu membeli ‘sesuatu’ pada hari tersebut. Sebanyak lebih kurang RM100.00 lagi diperlukan.

Aduhai. Pada waktu sebegini, peruntukan yang ada adalah untuk persekolahan anak-anak, dan persediaan bersalin (dijangka bulan 2 tahun hadapan).

Justeru, bayaran ‘terkejut’ yang datang bukan dalam senarai perlu bayar, adalah amat ‘merimaskan’. Usai solat asar, saya BAD.

“Ya Allah. Aku mohon RM250.00 untuk aku bayar ‘itu’ dan ‘majlis itu’. Mohon bantuan-Mu Ya Allah. Aku tiada peruntukan untuknya. (Memang sengaja saya minta lebih – padahal saya perlukan RM200 sahaja! Melampaukan?!)

Pagi ini, sebelum ke pejabat, bonda menghulurkan RM100.00. Kata Bonda, dia baca ‘surat’ yang meminta saya bayar RM107.00 (Bonda memang akan membuka atau membelek semua surat anak-anaknya. Waima apa juga urusan kami – tiada rahsia yang boleh terlepas daripada pengetahuannya). Alamak! Malunya!

Alhamdulillah. Situasi pertama selesai!

Sampai di pejabat, lewat petang bos masuk (sepatutnya dia tidak masuk pejabat hari ini). Saya nyatakan kepada bos tentang ‘Majlis’ tersebut. Dan, bos hulurkan RM200.00 untuk saya beli ‘apa-apa’ yang patut!
Wah! Alhamdulillah. Ini bermakna, saya tidak perlu mengeluarkan kos atau simpanan saya untuk dua perkara tersebut.

Alhamdulillah. Subhanallah. Allahu Akhbar Kabira.

“Maka nikmat Tuhan yang manakah yang mampu saya dustakan?”

Gambar: Not RM300 – untuk saya selesaikan kedua-dua urusan tersebut.
.
.
Alhamdulillah.
.
.

.
Haza tafadhol ArRabbi Rahiim.
(Nikmat ini adalah ehsan Tuhanku) 

Salam takzim.
-KakTiny-

No comments:

Post a Comment