Wednesday, January 21, 2015

Kisah 007: 2014-12-16 - Sekolah Anak-anak

Bismillah.

#KisahSuksesBAD - 16 December 2014 - Jawapan persekolahan anak-anak.

.
Kisah yang berlaku ini sudah agak lama, tetapi baru mahu diceritakan hari ini.

Kisah pada bulan December 2014.

Oleh kerana sudah berpindah ke Bangi, maka antara perihal penting yang perlu diambil kira adalah persekolahan anak-anak.

Sejak di Cheras lagi, Tuan Suami sudah 'risik' 3-4 sekolah di Bangi. Antaranya:
+ Sekolah Al-Amin;
+ Sekolah Rendah Integrasi Tahfiz Islam (SRITI);
+ Sekolah Rendah ABIM;
+ Sekolah Rendah Agama Integrasi (SRAI);
= dan juga Sekolah Rendah Kebangsaan (tapi sememangnya ini tidak langsung termasuk dalam senarai pilihan saya. Saya cenderung kepada sekolah satu sessi yang ada kedua-dua subjek - Kebangsaan dan Agama + Tahfiz).

Dalam pencarian sekolah anak, saya mohon Allah permudahkan kami bertemu sekolah yang sesuai untuk anak-anak kami. Kami inginkan ilmu akademik serta agama sekaligus (sebab itu saya lebih cenderung pilih sekolah swasta yang menawarkan kedua-duanya serentak!)

Seperti yang diketahui, apabila kata Sekolah Swasta ~ pastinya RM menjadi taruhan.

Di sekolah lama anak-anak saya (Sek. Asy-Syakirin, Cheras) sudah pun naik bayarannya daripada RM300 kepada RM450. Begitu juga sekolah SRITI, ABIM dan Al-Amin, kadar yurannya lebih kurang RM400 sebulan.

Saya sendiri tidak mahu ambil pusing soal yuran bulanan, asalkan anak-anak mendapat pendidikan seperti yang saya mahukan.

Tetapi, jauh di sudut hati saya agak kebimbangan juga dengan kos persekolahan anak-anak. 

Mahu tidak, jika seorang anak RM450 x 2 = RM900.00 + pengangkutan + duit belanja = paling kurang sebulan dalam RM1500.00 sebulan (dengan keadaan yang akan melahirkan anak ke-5, perbelanjaan sekeluarga pasti meningkat. Allahu Allah!).

Namun, demi memastikan anak-anak mendapat pendidikan terbaik, saya terpaksa mengikut rentak keadaan.

Untuk ke sekolah kebangsaan, tidak ada dalam fikiran saya, kerana daripada sekolah swasta ke sekolah kerajaan, ia satu proses yang agak rumit. Banyak surat-meyurat yang perlu disediakan, sedangkan saya sudah kesuntukan masa untuk daftarkan anak-anak ke sekolah bagi sessi 2015.

**************************
BAD untuk dipilihkan sekolah anak

**************************

Pada awal December, Tuan Suami pergi ke setiap sekolah dan mengisi borang. 

Semasa mengisi borang permohonan, saya BAD. Mohon Allah permudahkan dan beri petunjuk sekolah yang terbaik untuk anak-anak saya serta mengikut kemampuan kami sekeluarga. 

Dalam ke-empat-empat sekolah, Tuan Suami beritahu bahawa SRAI hanya mengenakan bayaran sebanyak RM50.00 sahaja sebulan - itupun untuk belanja makan (kiranya, makan percuma jugalah! Tak perlu bawa duit belanja ke sekolah).

Ini kerana SRAI, meskipun sekolah berstatus swasta tetapi menjadi anak angkat kepada Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS). Bayaran yuran ditanggung sepenuhnya oleh pihak JAIS.

Wah! Ini berita menarik. 
Tetapi, kata Tuan Suami, syarat kemasukan ke SRAI agak ketat dan ada sessi temuduga.

Sekali lagi saya BAD. 
"Ya Allah. Permudahkanlah segala urusan. Sekiranya sekolah ini yang terbaik untuk anak-anak kami, mohon Kau berikan jalan mudah untuk melepasi apa juga halangan. Lorongkan jalan untuk anak-anak kami dapat daftar ke sekolah ini. Jika tidak, berikan ilham kepada kami sekolah yang mana baik untuk mereka dan untuk kemudahan kami sebagai ibu-bapa."

Semasa menghantar borang ke JAIS di Shah Alam, Tuan Suami bertanya kepada JAIS peluang untuk masuk ke sekolah tersebut. 

Pihak JAIS nyatakan, ia bergantung kepada:
1- Kekosongan di sekolah yang diminta (terdapat 9 SRAI dalam Negeri Selangor);
2- Rekod keputusan peperiksaan sekolah terdahulu (menepati garis panduan yang ditetapkan dan memenuhi syarat mata pelajaran dan markah kelulusan);
3- Sokongan sekolah terdahulu;
4- Displin pelajar (berdasarkan rekod sekolah lama);
5- Temuduga.

Amboi. Boleh tahan juga syarat-syaratnya. 

JAIS kata, 14 hari bekerja akan dapat jawapan samada dipanggil temuduga atau gagal.

**************************
Anugerah Tuhan
**************************

Setelah 14 hari menanti, Tuan Suami mendapat panggilan daripada JAIS untuk ke pejabat di Shah Alam. 

Pegawai bahagian kemasukan memberikan surat maklum balas kepada Tuan Suami.

Kejutan yang memang kami tidak sangka-sangka.

Menurut pegawai JAIS, anak-anak diterima masuk ke sekolah SRAI Bandar Baru Bangi tanpa perlu menduduki sessi temuduga kerana keputusan peperiksaan akhir mereka melebihi tahap lulus minima (80% bagi setiap subjek akademik dan 85% bagi setiap subjek agama. Terdapat 9-13 subjek yang ditetapkan syarat wajib lulus).

Allah! Allah! Allah!
"Maka nikmat Allah yang manakah yang harus kami dustakan?"

Allah telah membuatkan pilihan untuk kami. 
Subhanallah, Maha Suci Allah.

Saya tidak pernah terfikir bahawa ada terdapat sekolah yang saya impikan (subjek akademik dan subjek agama dalam satu waktu - jam 7.30pagi - 3.30 petang) serta sekolah swasta dengan kadar bayaran yang murah!

Rezeki kepada anak-anak saya (sungguh, saya tidak pernah tahu langsung dengan tentang SRAI, sehinggalah Tuan Suami khabarkan wujudnya sekolah ini di Selangor).

Jika di sekolah lama, saya perlu sediakan lebih kurang seorang RM1500.00 untuk pendaftaran hari pertama sekolah (untuk yuran pendaftaran dan buku latihan sahaja, tidak termasuk buku teks - kena beli sendiri!). Untuk 2 orang sudah RM3,000.00. 

Tetapi pada hari pendaftaran di SRAI, RM1000.00 sahaja belanja yuran untuk dua orang (termasuk yuran pendaftaran, buku latihan, dan peralatan pembelajaran seperti pencil warna, alat muzik, water color, set geometri, tali leher dan banyak lagi. Buku teks diberi percuma! Subhanallah!).

**************************

Pergantungan sepenuhnya kepada Allah, memberikan kemanisan dalam kehidupan seharian.

Allahu Akhbar Kabira. Sungguh saya bersyukur dengan anugerah Allah yang maha hebat ini.

Aturannya tidak terjangkau dek pemikiran hambanya yang kolot, kotor dan hina. 
Saya terharu dan malu dengan anugerah Allah. Sungguh saya bersyukur yang teramat sangat.


 (Wajah anak-anak yang diterima masuk ke SRAI BBB dengan izin Allah. Bangga dapat 'pow' bondanya untuk belanja makan Lai Chee Kang selepas balik sekolah pada hari pertama sessi persekolahan!)


B.A.D - memberi jawapan kepada persoalan yang adakalanya kita tidak pernah langsung terfikir akan penyelesaiannya.
.
.
Alhamdulillah. 
.
......... 



.

.
Haza tafadhol ArRabbi Rahiim.
(Nikmat ini adalah ehsan Tuhanku) 

Salam takzim.
-KakTiny-

2 comments:

  1. MasyaAllah, terima kasih atas perkongsian. Saya sedang survey sekolah2 rendah agama di bangi juga ni :)

    ReplyDelete
  2. Allahuakhbar... terima kasih kerana berkongsi... Itula yg kita dapat apabila kita bergantung sepenuhnya kepada Allah :) Kalau berkesempatan, meh lawat kindhearty.blogspot.my

    ReplyDelete